Thom Bergh blogg

Åke Edenstrand har lämnat oss

Av Th - 2013-01-30 21:22

  

Åke i gruppfoto vid vårkonserten 1960, med esskornetten under armen.

   


Efter femtio år fick jag en ingivelse i förrförra veckan, ritade fem parallella linjer på ett blankt papper, skrev ner ett fragment på kornettstämman ur en marsch vi spelade i början av 1960-talet, med en liten förfrågan, lade i kuvert, frankerade, och skickade till  Åke, efter att ha letat fram hans adress i Hitta.se, den moderna varianten av telefonkatalogen på nätet.

 

Jag fick svar nästan omedelbart:

 

Hej Thom!

jo då. Det är ett fragment av Skånska husarregementets travmarsch (Sveriges mest välkända). Jag har själv arrangerat den för LDK (Dragonmusikkåren) och den finns inspelad av dem ett par gånger på CD. Jag har också arr digitalt. Just nu är jag starkt justerad – väntar på hjärtklaffbyte, så vi kan väl vänta ett tag.

Hälsningar / Åke.

 

Jag blev glad efter att ha fått lösningen på en melodi som lite då och då klingat i min skalle i sextio år, och skrev ett tack med önskan om lyckosam reparation av skadan.

 

 I förrgår fick jag ett nytt mejl från Åke:

 

Med stor sorg måste vi meddela att Åke avled på morgonen den 25 januari här hemma i Grindstugan. Han har sedan en längre tid haft svåra hjärtbesvär och skulle ha genomgått en klaffoperation nu i denna vecka, men tiden sprang förbi oss.

Med hälsningar

Eva och Clara

.

Åke var en av de största tillgångarna i Kårsdraget de första åren, han var en briljant esskornettist tillika pianist med perfekt balans, intonation och gehör. På esskornetten var det som en suverän Bix Beiderbecke, det var helt häpnadsväckande hur någon kunde prestera sådana toner på detta mycket svårspelade instrument, och på pianot levererade han musik som en fulländad Jelly-Roll Morton, och förekom under många år på scenen på Stampen och andra ställen med kompetent jazzmusik, till publikens stora uppskattning.

 

I det civila utvecklades han till en av Sveriges absolut främsta kännare av marschmusik.

 

Han hade nummer 39 i Kårsdragets medlemsregister (jag har nummer 38), var aktiv medlem mellan åren 1960-1970, mycket skicklig dirigent några år, samt berikade orkesterna repertoir med flera fina arrangemang. Några av hans arr och esskonettoner finns inspelade och bevarade i Kårsdragets arkiv.

 

Det var för mig en stor sorg att höra om hans bortgång, man blir vemodigt sorgsen och bestört över tingens förändring.

 

//Thom Bergh



 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards